سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوراکی های حلال و حرام در قرآن

روزی حلال برکت الهی است. روزی حلال عامل (کسب حلال، نان حلال، درآمد حلال) برکت و طول عمر است. اما در حرام خواری (ربا، خوردن مال یتیم و دزدی و ....) برکت مال از بین رفته و عامل بطلان عبادتها و دوری از خداوند است. آنچه در باره‌ خوراکیها در آیات قرآن آمده از دو جنبه قابل توجه و بررسی است.
نکته اول سلامت و بهداشت خوراکیها را شامل می شود . گوشت مردار، مانند گوسفند و گاو و مرغی که به عللی مرده است به لحاظ بهداشتی و سلامت گوشت حرام شده اند.
شک نیست خوردن این گوشتها سلامت فرد را تهدید می کند پس حرام شدن آنها کمک به بهداشت و سلامت افراد است که به محض اطلاع از مردار بودن گوشت، از خوردن آن امتناع کرده و خود را از انواع آسیبها مصون می دارند.
نکته دوم نیز مسائل معنوی آن چیزی است که خورده می شود. گوشت گوسفند ذبح شده به لحاظ بهداشتی سالم است کما اینکه در کشورهای دیگر حتی کشورهای اروپایی نیز گوشتهای حلالی که ذبح اسلامی شده اند مورد توجه قرار دارند و به همین دلیل نیز صنعت غذای حلال رشد گسترده ای در مناطق مختلف اعم از آسیایی و اروپایی دارد.
اما اگر همین گوشت از راه تجاوز به حقوق دیگران به دست آمده باشد طبعا خوردن آن حرام است و باید از آن پرهیز کرد. استفاده از خوراکی های حلال علاوه بر آنکه سلامت جسمی را درپی دارد، امکان بهره مندی از خوراکهایی با کیفیت و مطلوب را نیز فراهم می آورد. بی تردید بحث در مورد حلال و حرام بودن خوراکها گسترده است، در اینجا هدف تنها اشاره گذرا به موضوع و یادآوری تأکیدات و اشاره های قرآنی است.

ادامه مطلب...


تاریخ : جمعه 89/5/29 | 2:2 صبح | نویسنده : جوانمرد | نظر

توصیه های غذایی برای روزه داران

ماه مبارک رمضان علاوه بر این که ماه عبودیت، بندگی، غفران و رحمت الهی است، از جهاتی همچون تامین سلامت جسمانی و روحی انسان هم بسیار حائز اهمیت است. به طوری که رعایت اصول ایمنی و تغذیه مناسب در این ماه به دلیل طولانی بودن روز بسیار مهم است.
ماه رمضان ماه نیایش با خداست و بهتر است با استفاده از اصول تغذیه مناسب ضعف ناشی از نخوردن غذا را در خود از بین ببریم تا بتوانیم به خوبی عبادت کنیم. اولین و مهم ترین مورد تغذیه در ماه رمضان استفاده از غذاهای متنوع است. چون این امر بسیار مهم بوده، غذاهای گوناگون دارای مواد مغذی مختلفی هستند که هر کدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند.
افزایش اشتها با چیدن سفره سحری 
بسیاری از افراد در هنگام سحر بی اشتها هستند که می توان مهمترین علت آن را مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار عنوان کرد.هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی است و این امر سبب می شود که فرد در طول روز احساس ضعف و بی حالی داشته باشد.روزه داران بهتر است در هنگام افطار از غذاهای سبک و مقوی استفاده کنند. اگر افراد سعی کنند کمی زودتر برای صرف سحری از خواب بیدار شده و برای چیدن سفره سحری کمک کنند این کار باعث افزایش اشتها در افراد بی اشتها می شود.
خوردن سبزیجات در هنگام سحر از تشنگی می کاهد .

ادامه مطلب...


تاریخ : چهارشنبه 89/5/20 | 7:37 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

گفتاری از امام(ره)در آستانه ماه مبارک رمضان

در آستانه ماه مبارک رمضان و در جلسه اخلاقی امام خمینی(ره) برای طلاب ایراد شده و با بیان عرفانی و لطیف ایشان، برخی تذکرات مهم را گوشزد کرده است. این گفتار در کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ص 36 منتشر شده است که طی آن حضرت امام(ره) پس از بحثی کوتاه درباره مناجات شعبانیه، سخنانی در باب آمادگی برای ماه رمضان ایراد می کنند که مشروح آن در پی می آید:
مردان آگاه الهی باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب به طور کامل، همان انقطاع الی الله می‌باشد) آماده و مهیا کنند، کمال انقطاع به این سادگی نمی‌شود، احتیاج فوق‌العاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از «ما سوی الله» منقطع شود و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. تمام صفات وارسته انسانی، در انقطاع کامل الی الله نهفته و اگر کسی بدان دست یافت، به سعادت بزرگی نایل شده است. لیکن با کوچک‌ترین توجه به دنیا، محال است «انقطاع الی الله» تحقق یابد و کسی که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابی که از او خواسته‌اند انجام دهد،‌ لازم است انقطاع کامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را به جا آورده و به مقام میزبان تا آنجا که ممکن است، عارف گردد.
طبق فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) (بنا بر خطبه‌ای که به آن حضرت منسوب است) همه بندگان ‌در ماه مبارک رمضان به مهمانی خداوند تعالی دعوت شده‌اند و مهمان پروردگار خود می‌باشند. آنجا که می‌فرماید: «ایها الناس، انه قد اقبل الیکم شهر الله ... و قد دعیتم فیه الی ضیافة الله ...»

ادامه مطلب...


تاریخ : چهارشنبه 89/5/20 | 7:33 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

قبل از انجام هر کاری بسم الله فراموش نشود

نقش و اهمیت شروع هر کار با نام پروردگار تا آنجا است که رسول خدا(ص) می‌فرماید: «قَالَ اللهُ تَبارَکَ‌و تَعالی کُلُّ‌أَمرٍ‌ذِی بَالٍ‌لا یُذکَرُ‌بسم الله فیه فَهُوَ أبتَرُ؛ خداوند متعال می‌فرماید: هر کار مهمی که در آن «بسم الله» ذکر نشود، بی‌فرجام است.»
سرآغاز هر نام، نام خداست         که بی‌نام او نامه یکسر خطاست
پایداری و بقای عمل، ‌بسته به ارتباطی است که با خدا دارد؛ از اینرو خداوند بزرگ در نخستین آیات قرآن بر پیامبر رحمت، دستور می‌دهد که تبلیغ اسلام را با نام خدا شروع کند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ.طبق همین اصل،‌تمام سوره‌های قرآن با بسم الله آغاز می‌شود تا هدف اصلی که همان هدایت و سوق بشر به سعادت است از آغاز تا انجام با پیروزی قرین باشد.اهمّیت شروع هر کاری با اسم جلاله و آشنا نبودن بسیاری از مردم با این مسئله،‌ باعث شد تا در این مقاله مختصری از بیانات ائمه اطهار را به رشتة تحریر درآوریم. امید آنکه ره‌گشای کارها و گره‌گشای مشکلات زندگی باشد.
اوّل، بسم الله
در باب علت انتخاب «بسم الله الرحمن الرحیم» برای آغاز هر کار، می‌توان به چند مورد اشاره کرد:
1. الله، جامع‌ترین نام:جمله «بِسْمِ اللهِ»، حاوی کلمة «الله» است که جامع‌ترین نامهای خدا می‌باشد؛ زیرا بررسی اسامی خدا در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی نشان می‌دهد که هر کدام از آنها یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس می‌سازد. تنها نامی که اشاره به تمام صفات و کمالات الهی می‌کند یا به تعبیر دیگر، جامع صفات جلال و جمال است، همان «الله» است.

ادامه مطلب...


تاریخ : پنج شنبه 89/5/14 | 1:58 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

باز هم یک دروغ دیگه,روزه گرفتن ممنوع شد؟؟!!!

سایت اینترنتی بالاترین که به پاتوق مجازی طرفداران میرحسین موسوی تبدیل شده است، طی دو مطلب جداگانه، با طرح ادعاهایی مبنی بر مضر بودن روزه برای مغز انسان، از سبزها خواست که در ماه رمضان روزه نگیرند.

در حالی که پزشکان به نتایج چشم‌گیری درباره تاثیرات روزه بر صحت و سلامتی بدن دست یافته اند،‌ سایت بالاترین در مطالب اخیر خود مدعی شد روزه گرفتن خیانت در حق بدن است!
این تریبون رسانه ایی اقلیت سبز که نقش هماهنگ کننده سایت های سبز را ایفا می‌کند، ضمن منع کردن طرفداران میرحسین موسوی از روزه گرفتن در ماه رمضان، نوشت: بزرگترین ایراد روزه، نرسیدن آب به بدن است که بزرگترین خیانت در حق بدن محسوب می گردد؛ زیرا بی آبی بدن حتی می تواند باعث از بین رفتن همیشگی تعدادی از سلول های مغز شود.
پیش از این نیز طرفداران میرحسین موسوی در حاشیه راهپیمایی روز قدس سال گذشته، با روزه خواری آشکار در ماه مبارک رمضان، موجبات اعتراض و انتقاد شدید افکار عمومی و علمای دینی را فراهم کردند.
علیرغم ادعای سبزها مبنی بر مضر بودن روزه، بسیاری از کارشناسان و پزشکان نامی جهان با استناد به آزمایش های علمی، فواید قابل توجهی را برای روزه برشمرده اند.
لکسی سوفورین، دانشمند روسی در این زمینه می‌نویسد: درمان از طریق روزه فائده ویژه‌ای برای درمان کم خونى، ضعف روده‌ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل‌های خارجی و داخلى، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس و... دارد، هرچند معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماری‌های فوق ندارد بلکه بیماری‌هایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول‌های جسم آمیخته شده همانند سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می‌بخشد.




تاریخ : دوشنبه 89/5/11 | 12:47 صبح | نویسنده : جوانمرد | نظر

حجاب آقایان

درسته که طبق دستور اکید دین مبین اسلام شرعا رعایت حجاب از جانب خانوم ها واجب است. اما برآقایون هم واجب است که پوششی مناسب داشته باشند. همانطور که بی حجابی جنس مونث موجب فضایی محرک و گناه آلود در جامعه میشه ، پوشش نامناسب جنس مذکر هم به طبع خود اثرات منفی خودش رو بجا خواهد گذاشت.  

جوانانی در مکان های عمومی مشاهده می شوند با پوششی نامناسب، که نه تنها هیچ سنخیتی با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله و اصیل ایرانی نداشته بلکه با دین اسلام هم منافات دارد!. پوشیدن لباس همانند غیر مسلمان رو اسلام جایز نمیداند. توجه داشته باشیم که معنای حجاب فقط پوشش نیست بلکه بایستی در رفتار و گفتار هم حجاب رعایت شود.

هرزمان که بعضی از آقایون رو در جامعه مشاهده می کنیم که همانند خانوم ها خودآرایی کرده اند! همانند خانوم ها ابرو برداشته اند! گویا  فاقد صفات مردانه هستند! بی درنگ یاد این جمله حجة الاسلام دانشمند میفتیم که با کنایه به این دسته از آقایون میگه زنده باد خروس!!!

چرا باید جوانان ایرانی از کشورهایی تقلید کنند که نسبت به کشورمون نه فرهنگی دارند و نه قدمت؟! راستی چرا ما با مطالعه و شنیدن احادیث تکان دهنده مربوط به آخر الزمان (زمان نزدیک به ظهور امام زمان "عج" ) اینقدر غافل هستیم؟!؟! چرا عبرت نمیگیریم؟!؟! در حالی که همگی در دوره آخر الزمان قرار داریم!!! همه مسلمانیم و از محبان اهل بیت، پس کوتاهی و بی توجهی چه معنی دارد؟؟؟!!!

دو روایت مهم که بی ارتباط با موضوع بحث نیست :

حضرت محمد (صل الله علیه و آله) می فرماید : به زودی روزگاری می رسد که در آن مردمان غذاهای رنگارنگ می خورند و بر مرکب ها سوار شده و خود را مانند زنان می آرایند. زنان نیز با آرایش و زینت به جلوه گری و خودنمایی می پردازند ، آنها منافقان امت اسلام در آخر الزمان هستند...   (کنز العمال، ج 15، ص 323)

امام علی (علیه السلام) می فرماید : مسلمانان در صورتی عاقبت به خیر می شوند که لباس بیگانگان و کفار را نپوشند و غذاهای آنان رو نخورند؛ اگر چنین شود خداوند آنان را ذلیل خواهد کرد.   (وسایل الشیعه، ج1، ص283




تاریخ : دوشنبه 89/5/4 | 4:23 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

برخی اعمال شب و روز نیمه شعبان

شب و روز سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) بسیار خجسته بوده، از ارزش بسیاری برخوردار و اعمالی برای این زمان ذکر شده که بواسطه آنها می‌توان برای دستیابی به برکات دنیوی و اخروی بهره برد.
از امام جعفر صادق (ع) روایت است که از امام محمدباقر(ع) در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، امام فرمود آن شب بعد از لیلة القدر افضل شبها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و ایشان را به کَرَم خویش مى‌آمرزد. پس سعى و کوشش کنید در تقرب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب، که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست نکند، دست خالى برنگرداند.
براى این شب چند عمل وارد شده است:
1- غسل، که باعث تخفیف گناهان مى‌شود.
2- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار.
3- زیارت امام حسین (ع) است که افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است .
4- دعای تعلیم داده شده از حضرت صادق (ع) در شب نیمه شعبان :
اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ
خدایا تویى زنده و پاینده والاى بزرگ آفریننده
الرّازِقُ الْمُحْیِى الْمُمیتُ الْبَدىَّءُ
و روزى دهنده زنده کننده و میراننده آغاز کننده
الْبَدیعُ لَکَ الْجَلالُ وَ لَکَ الْفَضْلُ وَ لَکَ الْحَمْدُ وَ لَکَ الْمَنُّ وَ لَکَ الْجُودُ
و پدید آورنده، براى تو است بزرگى و از آن تو است فضیلت و ستایش و از آن تو است نعمت و جود
وَ لَکَ الْکَرَمُ وَ لَکَ الاْمْرُ وَ لَکَ الْمَجْدُ وَ لَکَ الْشُّکْرُ وَحْدَکَ لاشَریکَ لَکَ
و خاص تو است بزرگوارى و از تو است فرمان و شوکت و خاص تو است سپاسگزارى که یگانه‌اى و شریکى برایت نیست
یا واحِدُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ
اى یگانه‌ یکتا اى بى‌ نیاز اى که فرزندى ندارد و فرزند کسى نباشد و نیست برایش
کُفُواً اَحَدٌ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاْغفِرْ لى وَارْحَمْنى وَاکْفِنى
همتایى هیچ کس. درود فرست بر محمد و آل محمد و بیامرز مرا و به من رحم کن و کفایت کن
ما اَهَمَّنى وَاقْضِ دَیْنى وَ وَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقى فَاِنَّکَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ
از من آنچه فکر مرا به خود مشغول کرده و قرضم را ادا کن و در روزیم گشایش ده زیرا که تو در این شب
کُلَّ اَمْرٍ حَکیمٍ تَفْرُقُ وَ مَنْ تَشاَّءُ مِنْ خَلْقِکَ تَرْزُقُ فَارْزُقْنى وَ اَنْتَ
هر کار محکمى را از هم جدا کنى و هر یک از مخلوقات خود را بخواهى روزى دهى پس روزیم ده که تو
خَیْرُ الرّازِقینَ فَاِنَّکَ قُلْتَ وَ اَنْتَ خَیْرُ الْقاَّئِلینَ النّاطِقینَ وَاسْئَلوُا اللّهَ
بهترین روزى دهندگانى زیرا تو خود گفتى و تو بهترین گویندگان و ناطقان هستى که فرمودى "از خدا بخواهید از فضل او"
مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْ فَضْلِکَ اَسْئَلُ وَ اِیّاکَ قَصَدْتُ وَابْنِ نَبِیِّکَ اعْتَمَدْتُ وَ لَکَ
پس من از فضل تو مى‌خواهم و تو را قصد کردم و به فرزند پیمبرت اعتماد کردم و به تو
رَجَوْتُ فَارْحَمْنى یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
امیدوارم پس به من رحم کن اى مهربانترین مهربانان.
5- صلوات هر روز را که در وقت زوال وارد شده خوانده شود.
6- دعاى کمیل را که در این شب وارد شده است، خوانده شود.
7- هر یک از اذکار "سُبْحانَ اللّهِ" ، "الْحَمْدُلِلّهِ" ، "اللّهُ اَکْبَرُ" وَ "لا اِلهَ اِلا اللّهُ" صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجتهاى دنیا و آخرت او را.




تاریخ : دوشنبه 89/5/4 | 3:32 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر
       

  • اس ام اس دون | ریه | وبلاگ شخصی