سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توصیه های غذایی برای روزه داران

ماه مبارک رمضان علاوه بر این که ماه عبودیت، بندگی، غفران و رحمت الهی است، از جهاتی همچون تامین سلامت جسمانی و روحی انسان هم بسیار حائز اهمیت است. به طوری که رعایت اصول ایمنی و تغذیه مناسب در این ماه به دلیل طولانی بودن روز بسیار مهم است.
ماه رمضان ماه نیایش با خداست و بهتر است با استفاده از اصول تغذیه مناسب ضعف ناشی از نخوردن غذا را در خود از بین ببریم تا بتوانیم به خوبی عبادت کنیم. اولین و مهم ترین مورد تغذیه در ماه رمضان استفاده از غذاهای متنوع است. چون این امر بسیار مهم بوده، غذاهای گوناگون دارای مواد مغذی مختلفی هستند که هر کدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند.
افزایش اشتها با چیدن سفره سحری 
بسیاری از افراد در هنگام سحر بی اشتها هستند که می توان مهمترین علت آن را مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار عنوان کرد.هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی است و این امر سبب می شود که فرد در طول روز احساس ضعف و بی حالی داشته باشد.روزه داران بهتر است در هنگام افطار از غذاهای سبک و مقوی استفاده کنند. اگر افراد سعی کنند کمی زودتر برای صرف سحری از خواب بیدار شده و برای چیدن سفره سحری کمک کنند این کار باعث افزایش اشتها در افراد بی اشتها می شود.
خوردن سبزیجات در هنگام سحر از تشنگی می کاهد .


محمد حسین عزیزی عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع در خصوص تغذیه ماه رمضان معتقد است: در ماه مبارک رمضان باید از گروه های غذایی از جمله نان، میوه، سبزیجات و... به صورت درست استفاده شود. هنگام سحر با مصرف آب، میوه و سبزی کافی می توان آب مورد نیاز در طی روز را ذخیره کرد.
وی می افزاید: باید از خوردن موادی مانند قهوه و نسکافه در وعده سحری در ماه مبارک رمضان پرهیز شود چون کافئین بالا سبب تشنگی می شود. همچنین بهتر است غذا های حاوی قند مانند شیرینی، شکلات در سحر مصرف نشود زیرا انرژی بدن را سریع آزاد می کنند ولی در زمان افطار مصرف مواد قندی برای جبران کاهش قند خون روزه دار مفید و ضروری است.
عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع می گوید: خوردن چای کمرنگ در هنگام سحر و افطار هیچ مشکلی برای روزه دار به وجود نمی آورد چون کافئین آن نسبت به قهوه و نسکافه کمتر است. استفاده از آب لیمو نیز در چای توصیه می شود زیرا سبب بر طرف شدن تشنگی فرد در طی روز خواهد شد.
مصرف زیاد آب بین غذای سحری برای جلوگیری از تشنگی در طی روز اشتباه است چون باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود. ولی خوردن میوه در هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست هم می شود. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد.
مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند. مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.
خوردن سحری را فراموش نکنید 
محمد حسین عزیزی درباره تغذیه مناسب ماه مبارک رمضان می گوید: مهم ترین توصیه های تغذیه ای به روزه داران این است که وعده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنند چون سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده ی غذایی است. وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می کند و سوخت و ساز پایه ی بدن را بالا نگاه می دارد.
وی می گوید: افراد روزه داری که بدون سحری روزه می گیرند در طول روز با افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری روبه رو می شوند و این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است.
مصرف هندوانه به میزان کم سبب به تاخیر انداختن تشنگی می شود 
عزیزی در ادامه می افزاید: افراد روزه دار سعی کنند از مواد غذایی همچون سبزیجات، مرغ، گوشت ومیوه‌جات مصرف کنند. مصرف هنداوانه، طالبی، کاهو و شلیل و میوه‌جات فصل تابستان به جز خربزه به میزان کم بسیار مفید و مناسب است. مصرف خربزه به دلیل ایجاد تشنگی در طول روز توصیه نمی شود این در حالی است که مصرف هندوانه و کاهو به حفظ آب در طول روز کمک می کند و آب بدن در طول روز کم کم آزادشده و سبب به تاخیر انداختن تشنگی می شود.
در طول این ماه پرخوری نیاز نیست چون با روزه داری، بدن مکانیسم های خود را با این حالت تنظیم می کند. مصرف بهینه، ذخیره چربی، کاهش سوخت و ساز بدن باعث حالت هایی چون کرختی، بی حالی و کاهش دمای بدن می شود که این امر در روزه داری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی می افزاید: با توجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با فصل تابستان و گرمای آن بهتر است حتی الامکان فعالیت فیزیکی در این ایام کم شود.
اگر روزه‌داری بر اساس اصول کلی تغذیه صورت گیرد سبب ایجاد تعادل در چربی‌های خون، کاهش وزن اضافی، دفع سموم بدن و تعدیل فشار خون می‌گردد و در کل وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت. اما افرادی که بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی وعروقی، نارسایی های کلیه و نوسانات فشار خون دارند، حتما با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت صلاحدید پزشک می توانند روزه بگیرند.
در ماه مبارک رمضان عادات خوبی مثل کمتر خوردن، در ساعت مشخص غذا خوردن و ... نیز مورد توجه قرار می گیرد که انسان می تواند آن ها را در ایام دیگر سال نیز ادامه دهد.




تاریخ : چهارشنبه 89/5/20 | 7:37 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

  • اس ام اس دون | ریه | وبلاگ شخصی