سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گزارشی از سایت‌های همسریابی

ازدواج در عرف و شرع، پیمان زناشویی است که بر اساس آن، برای مرد و زن در برابر هم، تعهدات اخلاقی و حقوقی دارد که سرپیچی از آن‌ها، عقوبت و کیفر در پی خواهد داشت. در هر آیینی، ازدواج با قوانین و مقررات ویژه‌ای صورت می‌گیرد، زندگی مشترک افقی روشن و جلوه‌گاهی زیبا برای تولدی دوباره است، مشروط بر آن‌که وجوه ضروری این اشتراک، یعنی توانایی‌ها و مهارت‌های خاص و سازنده در تفکر، بینش و عملکرد انسان رؤیت شود.
در این میان دختران و پسرانی وجود دارند که بنا به دلایلی نتوانسته‌اند شریک زندگی خود را انتخاب و پیدا کنند و به دنبال شیوه‌ها و روش‌هایی برای یافتن زوج مناسب می‌گردند. این عدم توانایی جوانان در انتخاب صحیح یا ترس از ازدواج و در برخی موارد کنار کشیدن خانواده‌ها از تصمیم‌گیری جوان‌هایشان و رها کردن آن‌ها به حال خود، فرصتی برای عده‌ای افراد سودجو فراهم می‌آورد تا با ایجاد مراکز همسریابی غیر قانونی با عناوین مختلفی از جمله ازدواج موقت و دائم در این زمینه در فضای مجازی فعالیت کنند.
مراکز همسریابی مدلی از مراکز مشاوره ازدواج هستند که در حال حاضر برای افزایش ازدواج موقت یا دائم فعالیت می‌‌کنند. اما برخی از این مراکز، فعالیت خود را در قالب سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند تا شاید اثری از خودشان به جا نگذارند و کسی نتواند به آن‌ها شکایتی وارد کند.
یکی از این سایت های اینترنتی با شعار "عاشق باش حتی کوتاه" در شاخه‌های ازدواج موقت، دائم، همسریابی موقت و دائم، صیغه و دوست‌یابی فعالیت می‌کند و در آن امکاناتی نظیر گفت‌وگوی آنلاین، ارسال پیام خواستگاری، ارسال پیام شخصی، مشاهده مشخصات کامل اعضا، دیدن پست الکترونیک افراد، نمایش پروفایل شما به دیگران و ربات هوشمند همسریاب پیدا می‌شود. در این سایت همچنین افراد می‌توانند خاطرات خود را از چگونگی ازدواج موقت‌شان با آب و تاب نقل کنند!
این سایت که محصول خود را ازدواج موقت معرفی می‌کند، هدف اصلی خود را گسترش فرهنگ اسلامی و ازدواج موقت در جامعه و جلوگیری از فساد و بی‌بند و باری می‌داند. همچنین اعلام کرده که سعی می‌کند افراد را در یافتن فرد مطلوب یاری رساند و بستری مناسب را برای آشنایی افراد جامعه ایجاد کند.
سایت دیگری با عنوان (پ-ن) با شعار بزرگ‌ترین مرکز ازدواج و همسریابی فعالیت می‌کند. این سایت افراد را به عنوان عضو می پذیرد و از آن ها اطلاعات شخصی و شرایط و اهداف او را در مورد نوع ازدواج می‌خواهد. اگر شخصی بخواهد عضو ویژه سایت باشد باید وجهی را بپردازد و بعد از ارسال عکس ثبت نام را تکمیل می کند. در این سایت همچنین می توانید آخرین ثبت نام های خانم ها و آقایان و شرایط آنها را بخوانید!


برای اطمینان از قانونی بودن این سایت‌ها و در اختیار و به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی‌مان در این نوع سایت‌ها چه باید بکنیم؟ آیا راهی برای شناسایی سایت‌های تقلبی و متخلف از سایت‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند چه باید کرد؟
حسین رمضانی، رئیس دفتر "سردار هادیانفر"، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، فعالیت غیرقانونی برخی سایت‌هایی که در زمینه ازدواج و همسریابی فعالیت می‌کنند را جزء جرائم اینترنتی بر می شمارد.
وی همچنین به برخی افرادی که از سایت‌های غیرقانونی همسریابی موقت یا دائم ضربه خورده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «بهتر است این افراد به مراکز ما مراجعه کرده و شکایت‌های‌شان را از این سایت‌ها اعلام کنند تا دیگران از این اقدامات مطلع شوند و به دام نیافتند.»
"حجت‌الاسلام علی مختارآبادی"، کارشناس مذهبی و ازدواج در این باره می‌گوید: «یکی از دستورات اکید اسلام در رابطه با بحث ازدواج و تشکیل خانواده است. همان طوری که بسیاری از مبانی مقدس دچار آسیب‌ها می‌شوند، بحث مهم ازدواج هم از آسیب‌ها و آفت‌ها بی‌نصیب نمانده است. امروز در کنار هر بحث مقدسی، بدل‌هایی در جامعه به وجود می‌آید، مثل این‌که در بحث مهدویت، کسی ادعای مهدویت می‌کند.
در بحث ازدواج نیز متأسفانه با توجه به رسانه‌های موجود و اینترنت و سایت‌های همسریابی، این اتفاق افتاده است. اسلام با توجه به این‌که ازدواج بحثی مهم برای انسان محسوب می‌شود که تا آخر عمر با آن سروکار دارد، فرمولی را معرفی می‌کند و آن آشنایی دختر و پسر از طریق خانواده‌ها است.»
وی می‌افزاید: «ازدواج حق جوان‌ها است، اما تاریخ و تجربه نشان داده، این راهی که اخیرا برخی جوان‌ها از طریق اینترنت و سایت‌های همسریابی پیش گرفته اند، متأسفانه اگر نگوییم 100 درصد، اما 99 درصد ارتباطات این‌گونه به ازدواج صحیح منتهی نمی‌شود.»




تاریخ : دوشنبه 89/12/2 | 9:50 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

  • اس ام اس دون | ریه | وبلاگ شخصی