سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا غیر انسان ها ، ملائکه و جنیان هم از یاوران حضرت مهدی ( عج ) خواهند بود ؟


پرسیده شده است که آیا غیر از انسان ها ، ملائکه و جنیان هم از یاوران حضرت مهدی ( عج ) خواهند بود ؟

در پاسخ این پرسش عرض می کنیم ، بله غیر از 313 نفر از انسان های شایسته و والا مقامی که از جمله یاران امام زمان هستند ، گروه هایی از ملائکه و نیز جن حضرت مهدی ( عج ) ر ایاری خواهند کرد .
الف ) طایفه ملائکه
مطابق آنچه از حضرت امام صادق ( ع ) نقل شده است اولین فرشته ای که با امام ( ع ) بیعت می کند «جبرئیل » است . « ابان بن تغلب » از حضرت صادق ( ع ) روایت نموده که فرمودند :
اولین کسی که با قائم آل محمد بیعت می کند ، جبرئیل است که به صورت پرنده سفیدی فرود می آید و با آن حضرت بیعت می کند . سپس یک پای خود را بر بیت الله الحرام می گذارد و پای دیگرش را بر بیت المقدس و آنگاه با آواز رسا و برنده ای ندا می دهد ، به نوعی که همه خلایق آن را می شنوند و می گویند :
«اتی امر الله تستعجلوه»
امر خدا در رسید ، پس برای آن شتاب نکنید .


به عنوان نمونه در حدیثی از سوی حضرت باقر ( ع ) بیان شده است :
زمانی که قائم آل محمد ( ص ) خروج نماید ، خداوند او را بوسیله گروه هایی از فرشتگان نشان دار پشت سر هم ، یه صف ایستاده ، مقرب فرو فرستاده شده ، یاری خواهند نمود . جبرئیل پیشاپیش آن حضرت ، میکائیل از سمت راست و اسرافیل سمت چپ آن حضرت خواهند بود و رعب و ترس ( بر دل کافران ) به فاصله یک ماه از پیشاپیش و سمت راست و جانب راست و جانب چپ آن حضرت حرکت خواهند کرد در حالی که فرشتگان مقرب در کنار او باشند .
از این روایت شریف مشخص می شود که خداوند متعال حضرت صاحب الامر را به وسیله چهار گروه از ملائکه و همچنین به وسیله « رعب » ( ترس و بیم افکندن در دل کافران )  یاری می فرماید . آن چهار گروه ( ملائکه ) عبارتند از :
1- مسمومین ؛ همان فرشتگان نشان دار می باشند و علامت و نشانه آنها عمامه سفید همراه تحت الحنک است که در « جنگ بدر » حاضر شدند .
2- مردفین ؛ که همان فرشتگانی هستند که به صورت پیاپی برای نصرت حضرت مهدی ( عج ) صف می کشند .

3- منزلین ؛ که همان فرشتگانی هستند که فرو فرستاده شده می باشند .

4- کروبیین ؛ که همان فرشتگانی هستند که به عنوان سالار فرشتگان معرفی می شوند . البته دربعضی از روایات متعدد این ملائکه نیز بیان شده است ؛ مثلا حضرت امام صادق ( ع ) فرمودند :

تعداد یاران قائم آل محمد از بین ملائکه چهل و شش هزار خواهد بود و به چند دسته تقسیم می شوند ؛

- گروهی از ملائکه که در بدر حاضر بودند

- گروهی از ملائکه که همراه حضرت نوح در کشتی بودند

- گروهی از ملائکه که در آتش با ابراهیم ( ع ) بودند

- گروهی از ملائکه که با موسی -هنگامی که دریا برای بنی اسرائیل شکافته شد- بودند

- قسم دیگر که همراه عیسی ( ع ) بودند ، هنگامی که خداوند او را بسوی آسمان ها بالا برد – گروهی دیگر ، چهر هزار فرشته که در روز عاشورا برای یاری حضرت سید الشهدا ( ع ) فرود آمدند واز آن حضرت رخصت قتال خواستند و به آنها رخصت نداد ، پس بالا رفتند و فرود آمدند و ازآن حضرت رخصت خواستند باز رخصت نداد و همچنان بالا رفتند و فرود آمدند ، ولی حضرت رخصت نمی داد تا آنکه در همان احوال ، آن حضرت به شهادت رسید ؛ لذا آن ملائکه همچنان پریشان و غبار آلود نزد قبر او گریان هستند تا اینکه قائم آل محمد قیام نماید .رئیس آنان ملکی است که نامش « منصور » است ؛ و هیچ زیارت کننده ای نیست که امام حسین ( ع ) زیارت کند مگر آنکه او را مشایعت می کنند ، و مریض نمی شوند هیچ زائری مگر اینکه او را عیادت می کنند و نمی میرد زائری مگر اینکه بر وی نماز می گذارد و برای او بعد از مردن استغفار می کنند و همه ی آنان تا هنگام قیام مهدی ( ع ) – در زمین – انتظار قیام قائم ( ع ) را می کشند

- ملائکه ای که به هنگام ولادت امام حسین ( ع ) به زیارت او آمدند.

ب) طایفه جن

اما درباره طایفه جن باید گفت که طبق روایات اهل بیت ( ع ) شکی نیست که آنان نیز برای نصرت امام زمان ( عج ) حضور خواهند یافت ، اما سوال این است که آیا حضور آنان با چشم قابل رویت است ، یا خیر؟

در پاسخ باید گفت : جنیان در زمان ظهور حضرت ائمه ( ع ) به حضور آنان می رسیدند و از آن حضرات سوال می کردند و ایشان نیز جنیان را می دیدند. در روایتی نقل شده است که حضرت امام صادق ( ع ) به مفضل فرمودند :

مومنین جن ، او حضرت مهدی ( ع ) را یاری خواهند نمود .

سپس ادامه دادند :

بلی ، به خدا قسم با ایشان مخاطبه و تکلم می کنند ؛ مانند اینکه شخص با اهل و عیال و حواشی خود مخاطبه می نماید .

و آنگاه فرمودند :

هر کجا آن حضرت برود ، همراهش می روند و تعداد جنیان به تعداد ملائکه – یعنی چهل و شش هزار – خواهد بود.




تاریخ : چهارشنبه 88/5/21 | 12:22 صبح | نویسنده : جوانمرد | نظر

  • اس ام اس دون | ریه | وبلاگ شخصی