سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنگ جهانی سایبری در راه است

در گزارشی با عنوان "جنگ جهانی الکترونیک‌" به بررسی نسل جدیدی از جنگهای ویرانگر می‌پردازد که در آن ظرف چند ثانیه و بی هیچ هزینه‌ای، خسارتهایی سنگین به کشور هدف وارد می‌شود، جنگی که سربازان آن هکرها و متخصصین فنآوری اطلاعات خواهند بود.
یک کارشناس فن‌آوری اطلاعات در گفت‌وگو با "ایلاف‌" بر این مطلب تأکید کرد که پیش‌بینی‌ها از احتمال وقوع جنگ جهانی الکترونیک خبر می‌دهند؛ جنگی که در خلال آن کشورهای درگیر وارد نبردی سخت خواهند شد، بی آنکه حتی یک سرباز، آسیب دیده و یا سلاحی نابود شود.
بنا بر اظهارات "ایمن ناطور‌" کارشناس فناوری اطلاعات، زمانی‌که فناوری موفق شد‌ به ریزترین و جزئی ترین مطالب دست پیدا کند، سخن از امکان وقوع جنگ جهانی الکترونیک مطرح شد که در خلال آن کشورهای درگیر، وارد جنگهایی وحشیانه خواهند شد بی آنکه حتی یک سرباز در این جنگ آسیب دیده و یا سلاحی نابود شود. علاوه بر این یک کارشناس حقوقی نیز تأکید دارد که جهان به قدر کافی آماده این جنگ نیست و مصوبات قانونی بازدارندهای در این زمینه وجود ندارد.
ایلاف می‌نویسد: حملات ویروسی از طریق کرم رایانه‌ای "استاکس نت‌"، به صدها رایانه در سراسر جهان به ویژه ایران صدمه وارد کرد به گونه‌ای که راه برای تکرار این خطر گشوده شد؛ مسئله‌ای که در ابتدا به دلیل مهارت بالای به کار رفته در این فناوری و احتمال حضور برخی دولتهای پنهان در پشت ماجرا با هدف از کار انداختن توان صنعتی صنایع بزرگ، کاملا نامأنوس و غیرعادی می‌نمود؛ یکی از مثال‌ها در این زمینه، کرم رایانه‌ای "استاکس نت‌" بود که سعی داشت به سیستمهای یکی از نیروگاههای هسته‌ای ایران وارد شود؛ مسئله‌ا‌ی که موجب نگرانی می‌شود تکرار این حادثه و حمله به بخشهای بسیار حساس و سوءاستفاده از این اقدامات الکترونیکی با هدف حملات ویروسی ویرانگر است.


ایلاف از ایمن ناطور کارشناس فناوری اطلاعات درباره علت امتناع دهها متخصص فناوری اطلاعات از صحبت کردن پیرامون خطرهای قریب الوقوعی مانند "استاکس نت‌" سؤال کرد، وی در پاسخ اظهار داشت، بسیاری از کارشناسان طی سالهای اخیر به دلیل تخصص‌شان، درگیر حملات عادی هکرها مانند نفوذ به سیستم، انتشار ویروسهای عادی، کلاهبرداری اینترنتی و ... بوده‌اند و شمار اندکی از متخصصان، مشغول به کارگیری این تکنولوژی در تصفیه حسابهای سیاسی میان کشورهای بزرگ هستند.
ناطور تأکید کرد این فکر سالهای زیادی به طول انجامیده و مراحل اجرایی آن به سطوح بسیار پیشرفتهای رسیده است. ویروس "استاکس نت " در سطح سیاسی جهانی شده است، لذا جنگ جهانی الکترونیکی تنها یک احتمال نبوده بلکه بسیار نزدیک است.
پایه‌گذاری هک
ناطور بر این مطلب تأکید دارد که دستگاههای اطلاعاتی جهان از چندین سال پیش، پرداختن به پرونده هکرهای اینترنتی به ویژه هکرهای حرفه‌ای را مورد توجه خود قرار داده‌اند؛ این دستگاههای اطلاعاتی، اخبار مربوط به آنها و شرایط بازداشت و موارد هکهای انجام شده توسط ایشان در سراسر جهان را مورد پیگیری قرار می‌دهند. پس از آن یکسری معاملات مخفیانه با مبالغ بالا، برای خرید آزادی زندانیان اسیر در چند کشور خاورمیانه صورت می‌گیرد. بدین ترتیب بسیاری از این زندانیان ناپدید شده و از این پس دیگر زندانی نبوده بلکه کاملا آزاد هستند و از طریق تفاهمنامه‌های انحصاری برای سازمانهای پیچیده‌ای که به احتمال زیاد جاسوسی هستند کار می‌کنند تا اقدامات خرابکارانه ایشان بر روی شبکه عنکبوتی اینترنی از جانب این کشورها و تحت مالکیت ایشان باشد.
بر اساس این گزارش ناطور می‌افزاید که خود وی از شاهدان عینی تجربه‌ای بوده که در آن هیئت دولت یک کشور عربی چند سال پیش، گروهی از هکرهای مشهور جهان را چند روزی از زندان آزاد کرد تا در یک عملیات بین المللی با حضور چندین شرکت جهانی فعال در زمینه سازمانهای اطلاعاتی و سلامت عمومی فضای اینترنت شرکت کنند. در نتیجه این عملیات حسابهای بانکی بیرون کشیده و به معاملات بازار بورس دست برده شد و ظرف چند ساعت سودهای زیادی به دست آمد. مسئله‌ای که زنگ خطری بزرگ برای دست‌اندرکاران این زمینه بود، تا جائی‌که همان موقع سؤال مهمتری را مطرح کردند؛ چه باید کرد که خطر هکرهای اینترنتی در همین حد باقی مانده و از آن تجاوز نکند و احتمالات مطرح شده از سوی تروریسم جهانی نیز در نظر گرفته شود.
عملیات اطلاعاتی
به اعتقاد ناطور آنچه اخیرا در ایران و چین رخ داد یک تجربه عملی برای تجربیات و تلاشهای پیچیده‌تر در مراحل بعدی بوده است. وی توضیح می‌دهد که "استاکس نت‌"، تلاشی بود که در پشت آن سازمانهای جاسوسی جهانی قرار داشتند. این سازمانها بسیاری از هکرهای حرفهای سراسر جهان را بسیج کردند و هدفشان نیز فراتر از عملیاتهای مرسومی است که هکرها بدان عادت داشته‌اند. طرحها و برنامه‌های این عملیات رنگ نظامی به خود گرفته و رویکرد آن امنیت کشورهای دشمن، ثبات داخلی و اقتصاد آنها را هدف قرار داده است. اهدافی که بی هیچ هزینه نظامی و مالی، در دسترس این دولتها قرار دارد.
وی توضیح می‌دهد که کشورهای عربی وارد میدان شده‌اند و نمی‌خواهند در جنگ الکترونیک آینده، از این مهارتها عقب بمانند. گسترش بخشهای فناوری اطلاعات می‌تواند دلیلی پنهان مبنی بر تمایل این کشورها برای ورود به جنگهای الکترونیک کوچک با اهداف محدود، علیه کشورهای دشمن باشد.
سناریوهای وحشتناک
ناطور ضمن اشاره به اقدامات هکرها از قبیل، کلاهبرداری اینترنتی، انتشار ویروس، حمله به پایگاههای اینترنتی و نابودی محتویات آنها و اقدام به طراحی ویروسی مانند "استاکس نت‌" ویژه حمله به واحدهای بزرگ صنعتی جهان، بر این مطلب تأکید دارد؛ تا زمانیکه هوش الکترونیکی هکرها معیار و ملاک عملیاتهای بین المللی و حمله به کشورها باشد، کشورهای مخفی حامی این هکرها، شرایط حمایتی و سرمایه گذاری خود را برای این هکرها فراهم می‌سازند تا اهداف جدیدی را در برابر آنها قرار دهند. به عنوان مثال از این هکرها خواسته می‌شود ویروسی طراحی کنند که به محض انتشار باعث ایجاد نقص در یکی از واحدهای تولید برق در یک کشور شود. حادثه‌ای که می‌تواند ظرف چند ثانیه شهری بزرگ مانند نیویورک را در تاریکی مطلق فرو ببرد.
وی ادامه می‌دهد، این امکان وجود دارد ویروس دیگری برای نابودی برنامه‌های بورس ماهیانه کشورهای جهان طراحی شده و موجب ایجاد نواقص فنی در نظام چرخشی پول شود که این مسئله منجر به زیانهای مالی شده و به شوک‌های مالی جهانی خواهد انجامید. در عملیاتی دیگر ممکن است ریلهای قطار، نابودی هواپیما و به آتش کشیدن میدانهای نفتی هدف عملیات باشد.
به گزارش ایلاف البته تعقیب عاملان این عملیاتها دشوار است، به ویژه آنکه دستگاههای جاسوسی حامی، سرمایه گذار و طراحان اصلی این عملیاتها هستند. به عنوان مثال می‌توان گفت در پشت بسیج کردن هکرهای یک کشور، دستگاه اطلاعاتی کشوری دیگر قرار دارد که در کشور ثالث حاضر می‌شوند و هک الکترونیکی خود را به سمت کشور هدف می‌فرستند. این روند، یک عملیات بسیار پیچیده است که ماهها به طول می انجامد. لذا نمی‌توان آن را به اقدامی منظم نسبت داد و یا طرف حاضر در پشت ماجرا را مشخص نمود.
ناطور درباره امکان مقابله با ویروس تأکید کرد، مقابله با هر ویروسی با تلاش مستمر، تولید برنامه‌های ضد ویروسی، طراحی برنامه‌های پشتیبانی و به روز رسانی مستمر با هدف سلامت عمومی شبکه مؤسسات و کارخانه‌های بزرگ ممکن است و این اقدامات قادرند تا حدی حملات ویروسی را کنترل کنند، هر چند میزان نفوذ ویروس‌ها همچنان بالا خواهد ماند. ناطور همچنین توضیح می‌دهد روش دیگر، روش درمان پس از حملات ویروسی است که غالبا از طریق پاکسازی سیستمها از پوشه‌های نفوذ شده، انجام می‌شود که این مسئله مدت زیادی به طول خواهد انجامید و در مقایسه با گسترش هدفها و هدفگیری تأسیسات حساس جهانی و رخ داد زیانهای بزرگ، درمان و پاکسازی سیستمها تا حد زیادی محدود و کوچک است.
قوانین ناقص
در همین زمینه "عبدالله مجالی‌"، کارشناس قانونی در زمینه قوانین الکترونیک اظهار داشت، آمادگی کشورهای جهان جهت رویارویی با خطرات ناشی از سوء استفاده اینترنتی و فناوری اطلاعات هر چند وسیع می‌نماید، ولی این آمادگیها در قبال خطرات این‌چنینی بسیار ناچیز بوده و تفاهمنامه‌های دوجانبه نیز در این زمینه پیچیده و غیردقیق است.
این تمهیدات و آمادگیها، خطرات حقیقی که در آینده نزدیک، بخشهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی را در برمی‌گیرد پوشش نخواهد داد، چرا که غالب قوانین فعلی مربوط به نحوه برخورد با شکلهای مختلف کلاهبرداری اینترنتی و تجاری، تعقیب طراحان و ارسال کنندگان ویروسهای از کاراندازی سایتها، نابودی اطلاعات و نیز ویروسهایی که سیستمهای کامپیوتری را از کار انداخته‌اند بوده که اغلب نیز قادرند با این ویروسها مقابله کرده و جلوی آنها را بگیرند.
در همین راستا، المجالی، کارشناس حقوقی از کشورهای جهان می‌خواهد هر چه سریعتر با کارشناسان تکنولوژی حمایت و سلامت جهانی و نیز کارشناسان حقوقی معاملات الکترونیک ارتباط برقرار کنند، تا بتوانند برای مقابله با خطرات آینده، ضمن تشکیل یک کمیته جهانی و در سایه طرحی بین المللی، قوانین تکنولوژیک جدید، سخت و بازدارندهای را برای ملزم ساختن کشورهای جهان تصویب کنند. هدف از این اقدام، مقابله با خطرات ناشی از سوءاستفاده‌های تکنولوژیک است، چرا که کشورهای جهان جدید به اندازه کافی آمادگی رویارویی با جنگ الکترونیک در وسعت جهانی را ندارند.




تاریخ : سه شنبه 89/8/4 | 3:18 عصر | نویسنده : جوانمرد | نظر

  • اس ام اس دون | ریه | وبلاگ شخصی