سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنگ اینترنتی ایران و آمریکا شدت گرفت!!

عصر ایران – پس از ناآرامی های اخیر در ایران متعاقب اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، سنای آمریکا هفته گذشته بودجه ای 55 میلیون دلاری را با عنوان " قربانیان سانسور در ایران " به تصویب رساند .


بر اساس سخنان سناتورهای ارایه دهنده این طرح ، هدف اصلی از تصویب آن باز کردن فضای ارتباطات اینترنتی برای معترضان ایرانی است تا بتوانند راحت تر به انتقال اطلاعات بپردازند.


این انتقال اطلاعات از نظر طراحان طرح در دو سطح قابل تقویت است که یکی در سطح گسترش ارتباطات اینترنتی معترضان در درون ایران و دور زدن فیلترینگ سایت ها و دسترسی آسان معترضان به شبکه های ارتباطات اجتماعی – اینترنتی همچون فیس بوک و توییتر است و سطح دیگر آن تقویت امکان ارسال اخبار و اطلاعات از داخل ایران به خارج در قالب عکسها ، متن ها و ویدئوهای ضبط شده است .
البته بخش عمده ای از این بودجه هم به کار تقویت شبکه های ماهواره ای و رادیویی همچون صدای آمریکا و بخش فارسی  رادیو اروپای آزاد (رادیو فردا ) اختصاص خواهد یافت .


سایت عصر ایران برای روشن شدن ابعاد این طرح  گفتگویی با یکی از کارشناسان کشورمان در حوزه " IT " انجام داده است .


مهندس نعیمی کارشناس ارشد IT  درباره راه های آمریکا در اجرایی کردن این پروژه معتقد است که تنها راه آنها سرمایه گذاری روی کانال های ارتباطی جدید است که می توانند از شیوه " انتقال اطلاعات به صورت رمز نگاری شده " یا همان   VPN )  Virtual private network ) استفاده کرده و در کنار آن با گسترش " پروکسی ها " و فیلتر شکن ها امکان دسترسی آسان تر کاربران ایرانی را به سایت های فیلتر شده یا استفاده از شبکه های ارتباط اجتماعی همچون توییتر یا فیس بوک را فراهم کنند.


او می افزاید: البته در نهایت و با توجه به اینکه در این جنگ اطلاعاتی پهنای باند اصلی در کشورمان در مانیتور و نظارت مستقیم دولت ایران است این امکان ، موقت بوده و دولت ایران می تواند در نهایت " پکیج های ارسالی " به روی شبکه را رد یابی و رمز گشایی کند ، اما این کار به آسانی میسر نیست و برای واحد مانیتورینگ دولت ایران وقت و هزینه بر است .


این کارشناس آی تی در پاسخ به سؤال عصر ایران درباره پیامد رمز گشایی از پکیج های اطلاعاتی رمز نگاری شده می گوید : پیامد رمز گشایی ، فیلترینگ سریع  پکیج هایی است که باز شده و اطلاعات درون آنها چک می شود اما با توجه به اینکه احتمالا آمریکایی ها با ایجاد سرورهای متنوع و فراوان در کشورهای مجاور یا دورتر تنوع سرورها را افزایش خواهند داد، این کار برای دولت ایران آسان نخواهد بود و احتمالا از این پس (البته همانگونه که کمابیش ، قبلاً نیز وجود داشته ) شاهد یک جنگ اطلاعاتی همه روزه و همه ساعته بین ایران و آمریکا خواهیم بود ؛ آمریکا از سویی هر روز بر دامنه سرورهای جدید در کشورهای مجاور یا دورتر و اتصال IP های داخلی ایران به آن سرورها خواهد افزود و از سوی دیگر ایران هم با رمز گشایی مداوم و مکرر پکیج های رمز نگاری شده جلوی آنها را خواهد گرفت.


از نظر این کارشناسIT فرایندی که از زمان راه اندازی کانال های ارتباطی رمز نگاری شده از سوی آمریکا  تا کشف رمز و فیلترینگ آن از سوی ایران طی خواهد شد ، همان شکاف زمانی ای  است که طراحان آمریکایی روی آن حساب باز کرده اند تا بتوانند امکان دسترسی راحت تر به اینترنت و انتقال داده ها را فراهم سازند .


وی راه دیگر آمریکا را گسترش فیلتر شکن ها ( پروکسی ها ) می داند و می گوید: با این کار آنها قصد دارند تا از همین شبکه های موجود ارتباطی همچون فیس بوک و توییتر و دیگر سایت ها ی اینترنتی استفاده کنند و به اصطلاح فیلترینگ دولتی ایران رادور بزنند و امکان دور زدن فیلترینگ را برای کاربران ایرانی هم مهیا کنند.


مهندس نعیمی در پاسخ به سوال عصر ایران درباره امکان اتصال به اینترنت از طریق امواج ماهواره ای می گوید: با توجه به هزینه های گزاف این روش این امکان به طور گسترده فراهم نیست چرا که دریافت اطلاعات از طریق امواج ماهواره میسر است اما ارسال اطلاعات از این طریق نیازمند ابزارهای گران قیمتی به نام " وی ست " است که دسترسی به آن برای عموم شهروندان میسر نیست. لذا این امکان هر چند میسر اما بسیار پرهزینه است و نمی تواند در سطح گسترده مورد استفاده شهروندان باشد .


مهندس نعیمی در پاسخ به سوال عصر ایران درباره وجود شایعاتی مبنی بر احتمال دریافت امواج ماهواره ای در ایران با آنتن های معمولی هم گفت که این کار در حال حاضر ممکن و میسر نیست و اخبار منتشر شده در این باره صرفا خیال پردازی  عده ای از افراد کم اطلاع است چرا که دریافت امواج ماهواره ای صرفاً با ابزارهای مخصوص آن که همان دیش های ماهواره ای و " ال ان بی " و وصل آن به " رسیور " میسر است .  بنابراین بدون داشتن این ابزارها اساسا در حال حاضر امکان دریافت امواج ماهواره از طریق آنتن های معمولی عملی غیر ممکن است




تاریخ : پنج شنبه 88/5/8 | 11:57 صبح | نویسنده : جوانمرد | نظر

  • اس ام اس دون | ریه | وبلاگ شخصی